De eerste week in Pabekh - Reisverslag uit Pabekh, India van Eva Toes - WaarBenJij.nu De eerste week in Pabekh - Reisverslag uit Pabekh, India van Eva Toes - WaarBenJij.nu

De eerste week in Pabekh

Door: evatoes

Blijf op de hoogte en volg Eva

17 Oktober 2011 | India, Pabekh

Hallo allemaal!

Inmiddels zit ik alweer een week in Pabekh. Alhoewel ik voor mijn gevoel niet zo veel heb gedaan als in Rishikesh, heb ik wel veel indrukken gehad.
Ik moest natuurlijk sowieso wennen aan mijn kamer en mijn bed. Eigenlijk een van de dingen die ik de afgelopen week het meest ervaren heb, is dat je soms zo gewend bent aan dingen en dat als dat er dan niet meer is, dan pas valt op hoe gewend je aan die dingen bent. En hier, praktisch aan de andere kant van de wereld, is natuurlijk heel veel anders. Dus ik ben heel veel gewoontes aan het doorbreken.
Om maar even een paar dingen op te noemen:
We eten hier ’s middags warm. Wat vaak rijst met daal betekend, want de carpenter is er eindelijk na 16 maanden! En die jongens moeten ook eten, en zij kennen geen pasta of andere dingen, laat staan dat alles natuurlijk heel veel chili’s moet hebben :P. Maar die laat Poorna er voor ons uit en dan doet hij ze voor de jonges er later in.
Het bed is natuurlijk anders. Om de warmte hier vast te houden, hebben ze katoenen dekbedden en die zijn heel zwaar, dus soms dan wil je je ’s nachts omdraaien en dan lukt dat niet helemaal :P.
Zoals ik al eerder vertelde, is er niet altijd stroom. Hoewel het de afgelopen dagen wel redelijk is. En dan is het juichen als het ligt weer aangaat:P. Maar niet te vroeg juichen natuurlijk, want anders gaat hij weer uit:P.
Ook moet je met heel veel eten heel zuinig doen, want het meeste kan je niet om de hoek halen. Dingen die ik dus mee heb genomen uit Nederland neem je dan met muizenhapjes anders is alles heel snel op. Eigenlijk mis ik niet heel veel qua eten, behalve kaas. Kaas mis ik echt heel erg!!
Uberhaupt is heel veel eten hier heel anders, omdat ze heel veel groenten zelf verbouwen, maar ook heel veel groenten krijgen ze uit het dorp. Dit is dus allemaal heel lokaal en ken je dus nergens anders op de wereld. Dit eten is dan Garwalhi stijl (dat is de streek).
Niet te vergeten is de taal natuurlijk anders. De meeste kunnen best wel engels, maar ze zijn gewoon te verlegen om in het engels te praten.
Wat wel heel leuk is, dat ik de kinderen en wat jongeren (tussen de 20 en 30) hier engels mag leren. Vrijdag heb ik mijn eerste les gehad. Er waren een stuk of 8 kinderen en 2 wat oudere. Het was heel grappig want ze willen het allemaal heel graag, maar toch zijn ze nog heel verlegen en dan gaan ze allemaal giegelen enzo. Ik had een boek mee met plaatjes en dan ging ik aan ze vragen wat het was, waar het vandaan komt, waar het voor wordt gebruikt. Allemaal dat soort dingetjes. En ik heb memory met ze gespeeld. Maar als jullie nog leuke dingen weten, vertel het, dan kan ik dat met de kinderen doen!
Verder moet ik sowieso een beetje wennen aan de mensen, want heel veel snappen niet wat ik hier doe. Ze begrijpen ook niet dat ik geen Hindi of Garwalhi spreek, dus dan beginnen ze gewoon tegen mij te praten en dan zeg ik wat in het engels terug en dan wordt het zo’n raar heen en weer gepraat omdat we elkaar niet begrijpen.
Ook denken ze dat ik heel rijk ben, omdat ik van zo ver kom en omdat ik ook zo lang kan blijven. Maar ze begrijpen dus niet dat hier zijn niet zo heel veel geld kost. Maargoed voor hun is het allemaal onbetaalbaar, dus ik kan het wel begrijpen, het is alleen soms raar dat zij mij niet begrijpen.
Wat wel heel leuk is, dat alles hier uit de tuin komt. Eigenlijk zou ik nederland of later ook een moestuin willen. Bijvoorbeeld vanmiddag hebben we basilicum en lemonbalm uit de tuin gehaald en daar hebben we een soort van pesto boter van gemaakt en van de lemonbalm hebben we thee gemaakt. Die zakjes van pickwick zijn hierbij vergeleken echt niks..
Woensdag zijn Lisette en Mukesh ook nog langs geweest, omdat zij ook heel benieuwd waren naar Pabekh en dat was wel heel leuk, omdat het je ook afleid. We zijn met ze naar de rivier geweest, dat is ongeveer 20/25 minuten naar benden wandelen (omhoog wat langer:P). En daar is echt super helder en fris water. We zitten hier ook heel dicht bij de bron van de Ganges, dus het water is super schoon. Het was echt super mooi om daar te zwemmen, zo in de wildernis en toch zo diep en schoon en helder water.
Verder hebben we ook nog meer wandelingen gemaakt en alles is hier zo mooi en groen en anders. Ik kijk echt mijn ogen uit. Ik denk wel dat het dan ook weer net zo leuk is om aan te komen in Nederland, omdat dan alles weer zo plat is en dan is dat weer bijzonder.
Ik heb zondag voor het eerst brood gebakken met Nienke (mam ik heb de aantekeningen :D) en we gaan nog Idlis-dozas maken en morgen of overmorgen gaan we nog koekjes bakken.
Je leert jezelf hier ook heel erg kennen, want in het westen val je van het een in het ander en alles is heel druk. Ze zeggen hier dat de mensen daar constant op zoek zijn naar excitement en iets wat je een goed gevoel geeft, zo van wow! En hier moet je het doen met wat je hebt. Het is best moeilijk om uit te leggen, maar soms wordt je echt gek van het gevoel van niks. Het is een overweldigend niks. En dan komen er allemaal dingen naar boven borrelen, zoals heimwee of frustratie. Het is echt grappig om te zien hoe mensen (ik dus:P) daar op reageren. Je leert met jezelf omgaan. En de dingen, zoals natuur en eten leer je hier heel erg waarderen. Want wat is nou eigenlijk tv :P. Het is alleen maar afleiding van het feit dat we niet alleen met onszelf kunnen zijn..
Dit weekend zijn we ook begonnen met yoga. Dat betekend om iets voor 7 op en dan toch 8 yoga. Dat is wel heel leuk, maar ook wennen, want ik voel nu pas echt dat mijn lichaam eigenlijk helemaal niks kan:P. Dus als ik terug ben, zal ik een stuk leniger zijn.
Om 8 uur gaan we ontbijten en dan eten we brood. Lekker hollands, want eigenlijk eten ze in deze streek ’s ochtends en ’s avonds chapati met sabdji.. Maargoed 3 warme heftige maaltijden op een dag is wel heel heftig voor onze hollandse maagjes. Zelfs voor Nienke die hier toch al zo’n 11 jaar is.. (moet je na gaan hoe ingebakken die gewoontes zijn:P)
Dan om 9 uur geef ik Dina een uur les. We beginnen altijd met Nederlands lezen. We lezen nu wiplala en dat gaat echt heel goed. Ze hoort nu ong in groep 4 te zitten, maar ze kan echt al heel goed lezen.
Daarna doen we rekenen en dat vindt ze wat minder leuk, dus dan moet ik wat strenger zijn, alhoewel grapjes maken en dergelijke vaker haar aandacht erbij houdt.
En dan nog wat engels en dan zit de les er weer op.
Voor de rest van de dag help ik een beetje mee, maar ik lees ook heel veel en geniet van de natuur:D.
En dan om 5 uur geef ik dus les aan de kinderen uit het dorp..
En dat is eigenlijk mijn dag indeling zoals hij er nu uitziet.

Zo dit was ongeveer wat ik de afgelope week allemaal heb meegemaakt:P. Ik vind het heel leuk om al jullie reacties te lezen, en ook om af en toe te lezen waar jullie je allemaal mee bezig houden:D. Dus wees niet verlegen om wat te sturen:P!

Nou heel veel liefs en kusjes Eva


  • 17 Oktober 2011 - 08:55

    Marleen:

    Quote; Want wat is nou eigenlijk tv? Het is alleen maar afleiding van het feit dat we niet alleen met onszelf kunnen zijn..

    Wauw, wij krijgen een hele nieuwe Eva terug! Niet teveel veranderen he ;) :P Het is natuurlijk ook moeilijker om hier de dingen te waarderen als je zoveel materialistische dingen op een dag doet.. Maar wat apart om dat daar zo mee te maken :)

  • 17 Oktober 2011 - 09:52

    Naomi:

    Jeetje Eef, wat moet jij het geweldig hebben! En wat schrijf je mooi, geniet ervan meissie, xxx

  • 17 Oktober 2011 - 10:48

    Anja:

    Je Tante en VERLEGEN!! HAHAHA!!
    Super leuk hoor zeker met die kinderen, les geven, engels lijkt mij enig om te doen.!
    Wiskunde/rekenen laat ik graag aan anderen over! Ga zo door zou ik zeggen! Dikke kus XXXX!!!

  • 17 Oktober 2011 - 18:13

    Iris Burgman:

    Lieve Eva,

    Ik vind het ontzettend stoer dat je zoveel gevoelens opschrijft, en dat je vertelt hoe alles er daar aan toe gaat. Ik ben echt ontzettend benieuwd naar het leven daar! Je foto's zijn ook ontzettend mooi. Zoals jij altijd mooie foto's maakt:).

    Ik lees heel trouw je blogs, en vind het ontzettend leuk:). Have fun de komende tijd en tot snel! (via de blog dan iig..)

    Liefs,
    xxx

  • 17 Oktober 2011 - 18:31

    Dick.:

    Wauw, wat een verhalen allemaal. Geweldig om al je belevenissen op deze manier toch een beetje van dichtbij mee te kunnen maken. Oma is maar wat trots dat je dit allemaal meemaakt, ze is iedere keer weer nieuwsgierig naar je nieuwste verhalen en foto's. Namens oma en mij heel veel xxx en groetjes

  • 17 Oktober 2011 - 21:12

    Emma:

    En daar lig je dan, 's avonds lekker in je donzen bedje zo'n reisverslag te lezen! Jeetje Eef!! Jij komt echt als wijsheidsgoeroe thuis, haha!! Heel intens allemaal, maar klinkt echt als de reis die je wel wilde. Jezelf leren kennen! Blijf vooral zoveel en zo vaak schrijven, je hebt hier net als Iris nog zo'n groupie haha!!
    Ik hoop dat je niet al te veel heimwee hebt! Af en toe op een eenzaam, nikserig momentje is het onvermijdelijk, maar bedenk dan maar dat je hier niks mist!! Want waar wil je nou liever zijn: zwemmend in de ganges of thuis waar het alweer zowat vriest (ik maak geen grapje, het is hier kouudd;))?!

    Heel veel liefs en knuffels!!
    Ems

  • 18 Oktober 2011 - 19:05

    Laura:

    Hé grote nicht,

    Ik vind je verhalen echt te gek en lees ze dan ook heel trouw!
    Ben benieuwd naar je volgende avontuur!
    Dikke kus Laura

  • 19 Oktober 2011 - 14:32

    Oma/Opa:

    Hallo eva ,leuk verslag .Wij zijn blij dat het goed gaat met jou .
    Oma is niet zo handig als jullieom iedere dag weer een ander verhaal te schrijven. Dan moet je veel meemaken .Hier gaat alles goed. Onze schuur is afgebroken',gelukkig werkte het weer een beetje mee .Dat hadden wij al eeerder moeten doen .Maandag wordt een nieuwe schuur weer opgebouwd.
    Veel liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Pabekh

Eva goes back to basic in India

Recente Reisverslagen:

23 November 2011

Nog 1 weekje...

15 November 2011

Alweer een tijdje geleden

25 Oktober 2011

De tweede week in PAbekh

17 Oktober 2011

De eerste week in Pabekh

15 Oktober 2011

De reis naar Pabekh
Eva

Actief sinds 25 Mei 2011
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 17314

Voorgaande reizen:

03 Juli 2014 - 31 Augustus 2014

Backpacken

27 April 2012 - 01 Juli 2012

Discover South America

04 Oktober 2011 - 29 November 2011

Eva goes back to basic in India

Landen bezocht: